Levon Helm – Ramble At The Ryman


Levon Helm

”Vad är nu detta” skulle jag tro att det muttras från ett och annat hörn hos er läsare. För mig är Levon Helm en underskattad musiker, kompositör och skådespelare. Han är dessutom en av originalmedlemmarna i bandet The Band, som borde ha fått äran av att vara americana-pionjärer, även om ingen hade behov av att använda den etiketten just då. På den tiden var det bara bra musik, punkt slut.

Med andra ord kan jag intet annat än att prisa Levon Helm för denna fina presentation av amerikansk rotmusik, som cirklar runt The band, men har många intressanta gästartister och snedsprång. Låt vara att jag är till 90% country idag och har envis syn på genren. Den här produktionen (finns på både DVD och CD) tog mig nästan trettio år tillbaks i tiden, när jag var på glid från intellektuell och översofistikerad folkrock till det som blev mitt mål.

Som iakttagare av detta verk sett ur countryperspektiv noterar jag att Sam Bush och Buddy Miller medverkar med förtjänst, men när Sheryl Crow tar scenen i besittning stiger temperaturen rejält. Först en grym version av The Bands fina cajunvals ”Evangeline” som duett med Levon Helm och ovanpå detta ”No Depression” som lånats av Carter Family. Detta som två exempel från ett album som de flesta musikälskare med öppet sinne kan njuta av.

Etiketter: , , , ,

3 kommentarer to “Levon Helm – Ramble At The Ryman”

  1. Det är svårt att bortse från Levon Helms och The Bands påverkan på dagens Country, speciellt när man ser nåt sånt här: http://www.youtube.com/watch?v=sI8t4nULhRw

  2. De var utan tvekan en aning före sin tid.

  3. Bra video!! Kanonmusiker som med stor variation framför allt från tradcountry 4/4 till swamprock och blues.

