Downhill Bluegrass Band ”A Grasshopper’s Lament”


Downhill Bluegrass Band

Trots att jag klagar en del över tillståndet hos den svenska countrymusiken måste jag än en gång konstatera att svensk bluegrass ofta håller yppersta klass. Att Downhill Bluegrass Band nyaste album ”A Grasshopper’s Lament” kommer att nämnas med största respekt i Kentucky likväl som deras eget Dalarna är jag säker på.

Bandets sättning har varierat sedan starten 1997 och är i sin nuvarande upplaga ett mycket homogent. Det vore ändå fel att inte lyfta fram Jonas Kjellgren som den viktigaste medlemmen. Med sin karaktäristiska, lite bluesiga sångstil och de egna låtarna (samtliga på detta album) gör han bandet till något unikt på den svenska musikscenen.

Stilpoliser (nu är jag där igen) kanske kan påstå att albumet inte är något renlärigt bluegrassalbum. Influenserna kommer från olika håll – irländsk folkmusik och den romske gitarrvirtuosen Django Reinhardt för att nämna några. Än sen då, när det gäller ett band som vet vad de gör så bevisar det bara att det är en levande musikform. Eller om man så vill, att de har koll både på rötterna och olika grenar på samma träd.

Förutom inbitna fans av genren och av Downhill Bluegrass Band kan jag varmt rekommendera ”A Grasshoppers Lament” till alla som vill ha en lättillgänglig introduktion till en ”svår” musikform. Och för den som gillar akustisk populärmusik av olika slag är det i det närmaste obligatorisk.

Etiketter: ,
