Darius Rucker öppnar för Brad Paisley


Darius Rucker öppnar för Brad Paisley och jag kan inte påstå att det är annat än en riktigt bra nyhet. Det hade varit lätt att välja en svensk artist med ett grundmurat rykte från andra genrer eller, ve och fasa, en glad amatör. Att han inte är någon jättekändis i Sverige tar jag med jämnmod. Jag är säker på att han kommer att leverera ändå. Två fina album och ett knippe utmärkelser är bevis nog.

Så här skrev jag om album nummer ett när det var aktuellt. Ett omdöme om album nummer två kommer senare i veckan:

När Darius Rucker, tidigare frontfigur i Hootie and the Blowfish, gjorde solodebut skrev tidningen Varity: ”Country music has a brand new star, and the genre may never be the same”. Det är naturligtvis en överdrift, den gode Darius är inte genrens förste afro-amerikanske stjärna och hans musik är inte revolutionerande. Det är snarare så att han är en av få nykomlingar som som känns som en garanti för att countrymusiken inte förlorar kontakten med sina rötter. Bra så!
Trygg, men inte tråkig är en bra etikett på plattan. Den musikaliska grundtonen är neo-traditonell, lite åt Brad Paisleys håll, men med en underton av pop och soul. Texterna är vuxna, det är mer familjeliv än rökiga barer. Vilket är mer trovärdigt för en man på fyrtiotvå år. ”Learn To Live” är en bra titel på en platta från en artist som jag vill höra mer av, snart.

Etiketter: , , , ,
