Keith Urban ”Get Closer”


Keith Urban

Tryggt och hemtamt behöver inte betyda tråkigt. Det var några år sedan jag ägnade Keith Urban någon större uppmärksamhet och jag känner att hans musik fortfarande har sin självklara plats. I mitt fall är det framför allt i bilen, på långa planlösa resor, som ett alternativ till melodiradioskval och ljudböcker som man ändå inte orkar lyssna på.
Är Keith Urban äkta country eller inte? Om den frågan tvistar både fans och musik. Att han är en utmärkt vokalist märks väl på det aktuella albumet . Musiken rör sig mest mellan västkust- och countryrock, och han sjunger med utmärkt känsla. Han är en artist med stor crossoverpotential som går hem hos både medelålders countryälskare och tonårsflickor som föredrar pojkband, fast de kanske inte uppskattar samma låtar. Så mitt svar på frågan är: Lyssna och bestäm själv. Mina favoritlåtar är: ”Put You In A Song”, ”You Gonna Fly” och ”Shut Out The Light”.
Albumet avslutas med fyra liveinspelningar. Lite långa låtar kanske, men ett bra bevis på hans kapacitet som scenartist.

Etiketter: , ,
