Mark Chesnutt


Mark Chesnutt

Mark Chesnutts karriär tog fart i början av nittiotalet när en yrvaken musikindustri upptäckte att country sålde och sålde riktigt bra. Tjugo år efteråt är det lätt att glömma att countrybranschen då var öppen och progressiv. Det fanns plats för alla från de styvnackat traditionella till intellektuella singer/songwriters. I detta musikaliska landskap passade Mark Chesnutt, med sin neo-traditionella honk-tonk, bra.
Nu var det ingen gröngöling som genom ett ögonblicks ingivelse upptäckte countrymusiken och drog till Nashville. I stället för att flytta för tidigt och slita hund som diversearbetare i väntan på att bli upptäckt hade han finslipat sin färdigheter i en av de tuffaste skolor som finns: de små syltorna i sydöstra Texas. Ja, han släppte rentav ett album innan den ”officiella” debuten på MCA ”Too Cold At Home”.
Totalt fyra album som dekorerades med ädel metall blev det innan karriären började gå i stå. En och annan singel gick riktigt bra, men det ville sig inte riktigt med albumen. Kanske stod förklaringen att finna i hans måtto att aldrig göra en platta när han inte hade något att säga? Kanske var det så att ”marknaden” inte ville lyssna på vad han hade att säga just då?
Det finns ingen större anledning att skriva en lågrandig tyck-synd-om-artikel och gorma över monstret Nashville. För bra artister finns det alltid en marknad om man letar, och Mark har hittat sin. Honky-Tonken i Texas där det började finns kvar på hans turnéplan, liksom andra ställen där han får närkontakt med sin publik. Bra så, för i ärlighetens namn var han väl aldrig en arenaartist.
Även skivutgivningen har fortsatt vid sidan om de stora rubrikerna. Senaste albumet som kom 2010 hade titeln ”Outlaw” och är ett mycket fint coveralbum med låtar av hans hjältar från just outlawrörelsen. Albumet producerades för övrigt av Dwight Yoakams gamle parhäst Pete Anderson, ett samarbete som gärna får fortsätta.

Etiketter: ,
%d bloggare gillar detta: