Kimmie Rhodes ”Dreams of Flying”


Kimmie Rhodes

Ska jag fatta mig kort är ”Dreams of Flying” böckerna du hade lovat dig själv att läsa till inbjudande americanatoner. En talbok med både text och musik.
Det är med blandade känslor som jag skriver om det här albumet, för det andas kvalitet på ett sätt som kunde få dussintals pretentiösa singer/songwriters att lägga ned gitarren och göra något annat. Hennes låtar har spelats in av flera av de största: Willie, Waylon och Emmylou för att nämna några. Själv väntar hon tillsynes förgäves på det stora publika genombrottet.
Det var om henne Rodney Crowell sa ”She’s got the sould of poet and the voice of an angel” och jag håller med. Hennes lyrik saknar de plattityder som är vanliga när yngre kollegor försöker skriva om livet utan att ha levat. Rösten är varm, innerlig och övertygande; det känns att det är verkligheten hon sjunger om.
När det gäller den här typen av musik i gränslandet mellan country och folk brukar jag leta efter låtar med existentiellt djup och fastnar därför för ”Unholy Ghost” och ”Back Again”, som skulle kunna bli brottarhits med vilken medelålders countrysångerska som helst, exempelvis Patty Loveless.

Lyssna på Kimmie Rhodes

Etiketter: ,
