Hemifrån igen


Nej, titeln på den här artikeln syftar inte på att jag sitter på ett hotellrum någonstans när ni läser detta, utan på att jag har fått en ny bunt musik från Hemifrån.
Först kastade jag mig över ”I Like It Better Here – More Music From Home”, en mycket fin samling som i likhet med ettan borde ges ut kommersiellt, gärna om tre-fyra månader, ty det sammanlagda intrycket är att det är perfekt musik för heta dagar i bilen på väg någonstans.
Om mannen bakom samlingarna inte tyckte att ettan innehöll så värst mycket country, så är intrycket av tvåan det motsatta. Country är det grundläggande intrycket – med rejäla inslag av soul, blues och folk. Och egentligen lika ofta middle-of-the-road, fast med artister du aldrig hört talas om.

För er som vill ha ett smakprov rekommenderar jag följande:
Little Green (ofattbart bra svensk countryrock)
Fayssoux
Kimmie Rhodes

Räkna med att det under de kommande veckorna blir en och annan recension av artister som ni inte hört talas om, men kommer att gilla, och kan köpa i Sverige.

Etiketter: ,
