Countrymusiken i Sverige och musikbranschen, del 2


Nu kommer det att bli känsligt, så det är lika bra att jag med en gång talar om att jag inte riktar mig mot någon bestämd person utan mot beteenden. Det är dags att skriva om countrymusikens image och vad som kan göras för att förbättra den.

Jag är fullt medveten om att det kan behövas sidoaktiviteter för att de som är intresserad av musiken ska kunna få med sig resten av familjen till en festival, men begränsa dem till ett minimum. Det får aldrig bli så mycket att förstagångsbesökaren ställer sig frågan; Är musiken i sig inte bra nog?
Press- och radiokontakterna är mycket viktig. Se till att viktiga musik- och nöjesjournalister i närområdet blir inbjudna och får bra information om artisterna som ska uppträda. Det finns väl ingen som vill läsa det femtioelfte reportaget om livet på campingen illustrerat av en bild på en medelålders man med en öl i en handen och en knallpulverpistol i den andra? Typ.
Så till alla arrangörer: Sträck på er och våga ta plats! Känner ni er inte bekväma med det ska ni nog fundera på om ni har rätt musik och/eller målgrupp.

Mycket av det ovanstående gäller givetvis också konserter med enstaka artister. Se till att ledande musik- och nöjesjournalister samt intresserade kändisar får VIP-behandling, inklusive bra biljetter och information av och för proffs. I brist på dedikerade countryjournalister i Sverige är det de vassaste musikjournalisterna på de stora dagstidningarna som jag avser. Smörja av det slag som stod i DN efter Alan Jacksons sverigepremiär vill jag aldrig mer läsa .

Till syvende och sist är det vi som älskar countrymusiken och lyssnar på den som kan göra mest för att förbättra imagen. Att framhålla det man själv tycker om i stället för att slå ned på det man inte gillar är i alla lägen en bra idé. Likaså tycker jag att det är hög tid att så ofta som möjligt säga countrymusik i stället för bara country, bara för att betona att det är musiken som är viktig.

Etiketter: , ,

4 kommentarer to “Countrymusiken i Sverige och musikbranschen, del 2”

  1. Bra skrivet! Men inte vart det väl så känsligt! Kanske mer precis så som det är?

  2. Meningen var att skriva precis som det är, men ibland kan sanningen skrämma🙂

  3. Än så länge kan väl ingen känna sig påhoppad utan så här är det. Det svåraste är att hitta journalister som objektivt kan skriva om musiken utan att få med han med knallpulverpistolen.

  4. För min del fick det gärna bli förbud mot knallpulverpistoler och en något hårdare linje vad gäller fylleri.

