Därför blev det som det blev, eller: ”Nu kör vi, del 2”


Jim Lauderdale

I brist på annat att skriva om såhär en söndagskväll blir det en fortsättning på mitt första inlägg.

Jag är inte riktigt säker på hur det började, men förmodligen var det ett omedvetet sökande efter ”min” genre inom en i övrigt bred musiksmak. Country kändes rätt från början, men det tog åtskilliga år innan det blev frågan om ett mera ensidigt ställningstagande. I min gymnasieklass var det tekniskt perfekt och mördande trist symfonisk rock som gällde, medan det på det privata planet fanns en självutnämnd musikexpert som förklarade att folkrock var den riktiga countryn. 1987 blev året då jag tog klivet ur garderoben och talade om vad som gällde framgent.

En god vän till mig sa en gång att ”…gammal fin country är den country du lyssnade på när du fastnade för genren”. Kloka ord, eller hur?

För mig innebär begreppet gammal fin country följaktligen den nytraditionella country som var som mest populär i mitten av åttiotalet och några år framåt. Artister som jag lyssnade på då och som fortfarande tillhör mina favoriter är exempelvis Emmylou Harris, Alan Jackson, Randy Travis, George Strait, Highway 101 och Dwight Yoakam. Gram Parsons är också viktig för mig, även om jag värjer mig mot den många gånger överdrivna glorifieringen av honom.
Eftersom jag alltid har tyckt om att skriva föll det sig så småningom naturligt att jag började recensera musik.

De första åren skrev jag i specialtidningen Kountry Korral Magazine, men 1997 ledde en rad händelser till att jag fick kontakt med musikbranschens dåvarande organ TOPP 40. När den tidningen så småningom försvann följde jag med till den nya tidningen MusikIndustrin och medverkade i den så länge den kom ut i en tryckt upplaga.

Många har nog sett det jag har skrivit i ginzakatalogen. Det uppdraget gav och ger mig mycket, men att starta den här bloggen är nog ändå det bästa jag har gjort med mitt musikintresse. Att kunna skriva om vad och hur jag vill som ett komplement till annat har varit välgörande.

Etiketter: ,
