Missa inte Jonas Otter


Solen har fläckar och jag gör misstag. För halvannan vecka sen blev jag uppmärksam på att mitt klena intresse för Jonas Otter hörde till avdelningen grova musikaliska misstag.
Tänk själva: Han dyker upp, som det verkar, ur tomma intet och vinner den mest obskyra klassen av alla i ett urvattnat country-SM. Alternativ country, klassen som finns för att alla som inte passar in ska ha chansen till ett SM-tecken. Skulle jag låna ett öra till honom – tror inte det va?
Men så fick jag ett tips om att han hade gjort en singel med Amber Digby, och plötsligt var det något som inte stämde. Vad har en av de främsta kvinnliga tolkarna av traditionell country på andra sidan pölen gemensamt med en alternativ artist från högan nord?
Rätt mycket skulle det visa sig, låten är ett eko från 70-talet och kan i det närmaste beskrivas som något som George och Tammy hade kunnat gjort vi den tiden.
I brist på inspelad musik med Jonas blev det ett besök på MySpace och jag blev övertygad. Han är en för svenska förhållanden riktigt bra traditionell sångare och låtskrivare, som inte räds en och annan utflykt i periferin.
Hans gig-kalender ser lika tunn ut som den brukar göra för svenska professionella artister med country på repertoaren, men jag ska hålla ögonen öppna och åtminstone två spelningar på anständigt bilavstånd för mig är bokade till sommaren.

Läs mer
Lyssna själv

Etiketter: , , ,

2 kommentarer to “Missa inte Jonas Otter”

  1. Nog är det märkligt att en artist som gillas av publiken, inte gillas av arrangörer.. Att han sedan är duktig både som låtskrivare och uppträdande artist gör det hela mer märkligt. Jonas är för bra för de svenska arrangörerna och bojkottas därmed. Och det beror inte på hans prislapp!

  2. Ja, det är bedrövligt att det ska vara på det viset oavsett anledning.

