Gram Parsons


Gram Parsons inverkan på countrymusiken som helhet är mycket liten. Inte heller var det han som uppfann countryrocken. Den musikformen växte fram ur många källor samtidigt och The Byrds hade börjat experimentera med country långt tidigare, under Chris Hillmans ledning. Fast om International Submarine Bands ”Safe At Home” hade rönt den uppmärksamhet det förtjänade hade situationen varit en annan.
Men för mig, och många andra, personligen har han haft stor betydelse. Han visade mig att country och countryinfluerad musik var det som fattades i mitt medvetande och han upptäckte sångfågeln Emmylou Harris. Egentligen var det Chris Hillman, fast det är en annan historia.
Begreppet ”Cosmic American Music” har misshandlats till oigenkännlighet. I hans värld betydde det att blanda country med annan amerikansk musik och föra ut det till massorna. För mig innebär det att artister som Garth Brooks och Brooks & Dunn är minst lika nära den visionen som vilket alternativt band som helst.
Tyvärr är det mesta av Grams musik utgången, men brukar gå att hitta om man letar. Jag rekommenderar International Submarine Band ”Safe At Home” för det bästa från ungdomsåren, ”Close Up The Honky Tonks” för höjdpunkterna med Flying Burrito Brothers och ”Grevious Angel/GP” på dubbel-CD för det bästa som soloartist.
Göm inte heller att se den träffsäkra, men smått morbida filmen Grand Theft Parsons.

Etiketter: ,
