Glöm inte Anne Kihlström


Anne Kihlström – ska han börja skriva om dansband nu? Nej, det är inte riktigt min grej och inte ämnet för denna blogg. Att uppmärksamma professionella artister som har dragit sitt strå till stacken kan vara det.
Anne upptäcktes av Bruno Glenmark 1978 och i rask takt följde framträdande i Nygammalt och en platta med låtar av Anders Glenmark. Titellåten ”Pröva Mina Vingar” och ”Jag Önskar Att Jag Kunde Flyga” blev ettor på svensktoppen. Titellåten på uppföljaren ”Förgät Mig Ej” är bland det bästa i countryväg som har spelats in på svenska. En sångerska med det rätta känslomässiga djupet, rejält countrykomp, och en av Alf Robertssons bästa tolkningar av en amerikansk låt.

Om det är någon som undrar så kommer jag inte att försöka förklara varför det här är country och inte dansband. Känner man det inte så går det inte att förklara.
Frågan är vad som hade kunnat blivit av det här om den svenska musikindustrin och de svenska musikköparna hade varit mogna för country på svenska?
Åren som följde blev det country, dansband och schlager i en enda salig röra. Allt för att hon skulle kunna försörja sig på musik.
Men nu har Anne vänt åter dit det hela började 1973, i TennesseFive och med Joseph Lundberg som läromästare, countrymusiken. Med ett stabilt vanligt jobb i ryggen har hon råd att följa sitt hjärta. Hon stortrivs och har bland annat varit inblandad i ett projekt med väninnor från den gamla goda tiden. Fortsättning följer.

Etiketter: , , ,
