Archive for februari 16th, 2011

februari 16, 2011

Skåpmat?


OK, det har varit en del plattor som har fått ligga till sig närmare ett halvår. Vissa för att det har saknats lämpliga kanaler att sprida information om dem, andra för att jag tycker att de är värda det. Jag lovar er, det kommer betydligt nyare material och det snart.

Etiketter: ,
februari 16, 2011

Brad Paisley ”Hits Alive”


Brad Paisley har inte varit med mig hela tiden som jag har lyssnat på country, även om det känns så ibland. Han är inte den bästa artisten jag vet, vem det är varierar med humöret, men han är alltid med på min lista över de viktigaste.
Stilmedvetenheten är en anledning så god som någon att beundra honom, bara en sådan sak som att göra ett helt album innan man knackar dörr och erbjuder det till de stora drakarna. En annan är att han är ett av få kompletta paket, begåvad singer/songwriter och samtidigt en sologitarrist över det vanliga.
Efter sju studioalbum var det tydligen dags för Brad att sammanfatta sin karriär dittills och det görs i stor stil med en platta med de viktigaste låtarna från de tidigare albumen (hur kunde de utelämna Too Country?) och en med liveinspelningar från fjolårsturnén.
Har du alla studioalbumen är liveinspelningarna en anledning så god som någon att köpa ”Hits Alive”. Att höra hur skicklig gitarrist han verkligen är och hur han interagerar med publiken är en upplevelse i sig.
I april släpps nästa studioalbum som kommer att få titeln ”This Is Country” och det är få nu aktiva artister som har rätt att använda den. Vilket av hans album hittills som är bäst och viktigast kommer jag snart att avslöja.

Etiketter: ,
februari 16, 2011

Evan Westerlund – Still Crazy


Evan Westerlund

Evan Westerlund, kanadensare med svenskt påbrå, hade jag sporadisk kontakt med runt milleniumskiftet efter att ha lyssnat på ett par garanterat lagliga mp3-filer med hans musik. Debutalbumet ”Howlin At The Moon” var ett kärleksarbete som tog ett halvt liv att bli färdig med.
Uppföljaren ”Still Crazy” tog inte mer än två år, och visst är han fortfarande galen. För vilken svensk artist har mod att dra till Nashville och utmana amerikanerna på deras egen arena? Evan har och resultatet är mycket bra. Texterna har substans och det musikaliska formspråket är rockigt, men ändå förankrat i countrytraditionen. Helhetsintrycket är trovärdig country ur den medelålders mannens perspektiv och Brooks & Dunn en självklar jämförelse.

Etiketter: ,
februari 16, 2011

Det okända Nashville: Elio Giordano


Elio Giordano hör det okända Nashville, den kategori av musiker och sångare som ligger i och lyckas göra sig en hygglig slant på musiken utan att vara i närheten av att bli stjärna. 2002 i december hörde jag honom flera gånger på favorithaket Roberts Western World i Nashville och några år senare hittade jag honom på nätet. Så mycket mer vet jag inte, utan låter musiken tala för sig.

Det första är en demo som av allt att döma inte är färdigmixad, men som visar hans fina röst och stilkänsla för traditionell countrymusik:

Nickles, Quarters and Dimes

Det andra är från hans mest aktuella projekt och är svårt att placera stilmässigt. Modern Western Swing kanske är bästa etiketten.

Green Apples

Etiketter:
