Archive for februari 15th, 2011

februari 15, 2011

Karla-Therese Kjellvander ”Dance Monster, To My Soft Song”


Kan en sångerska med rötterna i den svenska punkscenen och som numera är gift med en alternativikon göra ett bra bluegrassalbum? Jajamensan, när Karla-Therese Kjellvanders entusiasm och nyfikenhet möter Rockridge Brothers rutin uppstår ljuv musik i bokstavlig betydelse, vare sig det är frågan om en cover från Loosegoats eller albumets bästa spår Townes Van Zants ”Two Hands”. Det är frågan om svår musik som görs lättillgänglig och jag rekommenderar därför köp av ”Dance, Monster, To My Soft Song!”, eventuellt efter ett besök på MySpace.

Lyssna: http://www.myspace.com/karlaandtherockridgebrothers/music

Etiketter: ,
februari 15, 2011

Måste jag svälja hela paketet?


Den frågan får jag då och då av personer som har hört mig säga att countrymusiken har blivit en del av min livsstil lika mycket som bara min favoritmusik. Den frågan är lätt att avfärda med ett nej, men tarvar egentligen ett mer omfattande svar.
Inte sällan betyder frågan: Måste jag klä ut mig för att gå på festival och lyssna på countrymusik? Det finns en minoritet som gör det, och för min del fick de gärna hålla på, men tyvärr lyckas tidningarna ofta hitta dem när de ska intervjua någon besökare. Så svaret är nej, det går bra ändå. Dessutom är det avsevärt avstånd i både tid och rum mellan cowboykulturen och den första countrymusiken.
Själv ställer jag upp på de kristna värderingarna och generositeten mot mina medmänniskor. Vidare är jag väldigt förtjust i den goda maten söderöver, som dessutom är mycket nyttigare än vad man kan tro. Politiken då? Vad jag själv står politiskt har inte med saken att göra, och bland mina vänner därborta och de artister som jag lyssnar på är hela skalan representerad.

Etiketter:
februari 15, 2011

Köp countrymusik!


Den bästa tjänst ni kan göra er själva och countrymusikens utveckling här i Sverige är att köpa musiken via de ordinarie kanalerna. Jag kan garantera att det mesta släpps här i Sverige, oavsett om ni föredrar mainstreamcountry eller lutar åt det alternativa hållet.
Redan för knappt femton år sedan sa en av mina bolagskontakter att countrymusik inte säljer några stora volymer, men den säljer utan några större promotioninsatser tack vare lojala fans som håller järnkoll på utgivningarna. Med andra ord så kan några hundra exemplar vara avgörande för om nästa album med artisten i fråga lagerläggs i Sverige.
När vi ändå är inne på ämnet att köpa musik: Jag tror inte att ni stjäl mat och kläder, så jag hoppas att ni köper musik!

Etiketter:
